BEGIVENHEDER
 Matematicum

 

Forskerspirer

7. marts 2008:
En gruppe gymnasieelever under Projekt Forskerspirer besøger Institut for Matematik. Besøget rummer rundvisning, foredrag og øvelser. Se det fulde program her.

Uformelle læringsmiljøer

27. februar 2008:
Det naturvidenskabelige netværk under ledelse af Jan Rindom fra Skoletjenesten, DTU, besøger Matematicum. Karsten Schmidt fra Institut for Matematik fortæller om inspiratoriet. Mødet skal i relation til en kommende undersøgelse være med til at indkredse hvad man ude på gymnasierne anser for et godt besøg i de ”uformelle læringsmiljøet”.

DTU Avisen

4. februar 2008:
DTU Avisen nr. 2, 2008,  bringer artikel om Matematicum i almindelighed og Lego Mindstorms-skoleprojektet i særdeleshed. Se den pågældende udgave af avisen her.

Lego Mindstorms-Skoleprojekt

2.-3.-4. januar 2008:
Elever fra 8. og 9. klasse på Sct. Petri Skole gennemfører det første projekt med Lego robotter på Institut for Matematik under ledelse af Jens Starke fra Institut for Matematik og Hartmut Stockter fra Sct. Petri Skole.

Udfordringer for naturvidenskabelige museer

19. december 2007:
Museumsinspektør og kurator Mette Kia Krabbe Meyer holder foredrag på Institut for Matematik om
Contemporary challenges to museums of the natural sciences and technology. Læs abstract her.

Geometri: Form og funktion i aktion

6. december 2007:
Mini Science Camp leder Steen Markvorsen fra Institut for Matematik en session hvor eleverne bygger deres egne boomeranger og studerer baggrunden for deres mærkværdige bevægelsesmønster. Se fotoserie her.

Besøg af Advisory Board

15. november 2007:
Matematicum har besøg af Advisory Board for Institut for Matematik. Matematicums leder, Steen Markvorsen, orienterer om udviklingsplanerne for Matematicums ”oplevelsessøjler”.

Lego Mindstorms-Skoleprojekt

10. oktober 2007:
Det første projekt med Lego robotter starter. Projektet er i første omgang udformet til elever fra 8. og 9. klasse på Sct. Petri Skole. Jens Starke fra Institut for Matematik besøger skolen og holder et indledende foredrag.