Skoleprojekt
om bygning og
programmering af robotter
Projektet skal øge skolebørns
interesse for ingeniørkundskab og matematik i en tidlig
alder. Børnene skal bygge og programmere robotterne
så de kan finde vej ud af en labyrint. Labyrinten er
repræsenteret ved et hvidt klæbebånd på
en mørk baggrund.
Først fik børnene en
generel undervisning i mangfoldige anvendelser af robotter
i dagens og fremtidens liv med mange eksempler; fra anvendelse
af robotter ved fremstilling af biler, over løbe-robotter,
robotfodbold og mars-missioner til nano-robotter i medicin.
Derefter fulgte en introduktion til at programmere. Problemerne
blev skridt for skridt sværere. Det begyndte med simple
programmer for at få robotten til at køre en
givet tur eller stoppe ved en forhindring i vejen. Det fortsatte
med mere komplicerede opgaver, som at følge en hvid
linie på en mørk baggrund eller køreinstruktioner
som afhænger af logiske kombinationer af flere sensorsignaler.
|
Det er vigtigt, at børnenes uddannelse også er
udfordrende. Mange børn spilder deres tid foran TV'et
eller videospil og udfører ikke projekter selv i hverdagen.
Dermed udvikler de ikke evnen til at arbejde med at finde
løsninger. Det er lærerigt for børn at
prøve at arbejde med et længerevarende projekt,
så de oplever at løsningerne indfinder sig, hvis
man arbejder for det. Mange uddannelser giver både problemerne
og deres løsninger i en færdig pakkeløsning,
som ikke motiverer selvstændig aktiv tænkning
hos eleverne. Det er her vi gerne vil tilbyde mere end den
normale skole gør i dag, specielt for interesserede
unge mennesker, som måske en dag bliver vores DTU-studerende.
Billederne viser skoleprojektet med børn fra den dansk-tyske
privatskole Sankt Petri Skole (http:/www.sankt-petri.dk/)
som er den første skole der har gennemført projektet. |